Köpvillkor

När du handlar på XIXIT går du med på följande köpvillkor. Om du har några frågor om ditt köp så besvaras det förmodligen under nedanstående rubriker. Det är viktigt att man alltid läser de villkor som man väljer att gå med på.

500kr+ Order

Handlar du för 500 kronor eller mer får du alltid fri frakt!

Betalningsalternativ

Vi samarbetar med Payson för att tillhandahålla de säkra betalningsalternativ som våra kunder efterfrågar. Det går därför bra att betala med kort (VISA och MasterCard), internetbank (Swedbank, Handelsbanken, SEB och Nordea), mobil (SMS / WyWallet) och självklart även med pengar på ditt Payson konto om du har det.

Vi erbjuder också betalning via bankgiro utan extra kostnad men tänk på att det tar normalt 2-3 dagar innan vi ser att pengarna har gått in och kan gå vidare med din order.

Frakt

Vi skickar dina varor normalt inom en vecka efter fullgjord betalning och vi själva har fått in varorna (om varan var tillfälligt slut t ex) till ett servicecenter nära dig. Det tar normalt 3 - 5 dagar för paketet att komma fram. Du får ett spårningsnummer så fort det är möjligt. Frakten kostar 49 kr om du handlar för mindre än 500 kronor.

Produktompackning

Många av våra produkter är tänkta att säljas i en butik och är därför ofta packeterade i mycket stora förpackningar. För att minska fraktkostnaderna och hålla priserna nere för våra kunder så kan vi packa om vissa produkter. Detta bestäms för en enskild försändelse och görs endast om det både gör en stor skillnad på fraktkostnaden och förpackningen inte har något värde i sig. Eventuell ompackning görs alltid varsamt och alltid med handskar.

Lagerstatus

Vi lagerför olika produkter på olika sätt för att uppnå så hög effektivitet som möjligt. Du kan enkelt se en produkts lagerstatus på produktsidan vid de enskilda artiklarna. Det går tyvärr inte att beställa varor som tagit slut just nu. Vi fyller dock på lagret hela tiden.

Returer

Om vi har skickat fel produkt, om varan har skadats under transporten eller om varan har ett så kallat ursprungligt fel så måste du meddela oss detta omedelbart och tydligt förklara vad som är fel för att vi ska kunna göra en retur. Bifoga gärna bilder men glöm inte att även förklara skriftligt.

Vid godkända returer så står XIXIT självklart för alla fraktkostnader, och du får en ny produkt eller pengarna tillbaka beroende på omständigheterna.

Ångerrätt

Som privatperson har du ångerrätt i 14 dagar när du handlar på distans från ett företag. Ångerrätten börjar gälla från dagen du tar emot varan, eller får reda på att den finns att hämta. När du ångrar ett köp får du tillbaka vad du har betalat för varan, oavsätt vad för prisändringar som har skett. För att kunna använda ångerrätten måste varan vara i väsentligt oförändrat skick när den når oss. Du har rätt till att inspektera varan men du förverkar ångerrätten när du använder den. Du kan inte få pengarna tillbaka för frakten då detta är en tjänst vilket inte omfattas av ångerrätten. Dessutom måste du packa och emballera varan så att den inte skadas under återfrakten och även betala för returen själv. Du är också ansvarig för att varan inte försvinner under återfrakten. Du får själv betala fraktkostnaden för att vi ska skicka tillbaka varan till dig om du retunerar en vara och ångerrätten inte gäller, har förverkats, har löpt ut eller liknande.